Sabtu, 31 Mei 2014

Mana Milik Kita ?

Assalamu'alaikum w.b.t

Bagaimanakah keadaan kalian dan hati kalian ? Semoga sihat sentiasa . Jaga sebaiknya . Jangan rosakkan . Tu Allah punya . Patuhi adab-adab 'meminjam' . Sekian .

Pernahkah kalian mendengar lagu ini ? :
Jika belum , sila dengar . Ehm hayati sekali .



MANA MILIK KITA ?
TIADA MILIK KITA .
SEMUA YANG ADA , ALLAH YANG PUNYA .

Wahai sekalian insan , mana milik kita ? *Pertanyaan kali ketiga*  Kita tak ada apa-apa . Ulang suara , TAK ADA APA-APA . Hatta pensel yang selalu kita cakap : "Pensel tu aku punya ." Padahal itu bukan kita punya . Itu dari Allah . Rezeki dari Allah . Kalau Allah tak bagi kita rezeki@duit , kita takkan ada pensel tu  . 

Apalah yang nak dibanggakan dengan rupa yang cantik , pangkat yang tinggi , pelajaran yang cemerlang jika tidak kembali pada Pemberi ? Tak malukah kita , bila berbangga dengan sesuatu yang bukan milik kita ? Kembalilah kepada Pemberi jika kita malu . Jika tak malu , maka berbanggalah . Bak kata pepatah , hidung tak mancung , pipi tersorong-sorong . Bagaimana mahu kembali pada Pemberi ? Ya , dengan bersyukur , gunakan ke jalan yang benar , dan jangan persiakan . Yakinlah bahawa semua yang kita 'pinjam' pada hari ini bakal disoal di 'sana' . Yakinlah ! 

Andai kita gunakan pemberian Allah dengan sebaiknya , in sha Allah , kita akan dikurniakan keberkatan . Keberkatan yang bagaimana ? Contoh : Allah bagi kita nyawa . Kita gunakan sebaiknya . In sha Allah , Dia akan panjangkan nyawa kita . 

"Sesungguhnya yang paling mulia antara kamu di sisi Allah ialah orang yang bertakwa" 
Al-Hujurat : 13

Sekian . Itu sahaja daripada saya kali ini . Maaf , pengisian tak berapa menarik . Hanya menulis berdasarkan keupayaan . Fi amanillah kawan-kawan :)

0 comments: