Sabtu, 21 April 2012

Bilakah Saat Kegemilangan MITIB?



Bismillahirrahmanirrahiim...

Ku renungi hari-hari esok di taman bestari ini kian suram dengan persoalan. Terasa dahsyatnya gegaran yang melanda di taman bestari indah milik kita. Adakah nada kesal buatmu di hati. Cemas dengan keasyikan dan kealpaan kita yang berlalu tanpa henti, hinggakan kita menjadi generasi taman bestari yang kian runtuh. Ke manakah hilangnya kekuatan mujahadah yang sering kita tuturkan?

Mengapa kita tidak bisa memelihara kemeriahan taman ini dengan kesuburan nur iman dan ukhuwah? Malah kita hanya perlu untuk meneruskannya bukan seperti untuk mewujudkannya generasi awal seperti dahulu. Hari demi hari, kita semakin jauh dari ILAHI. Kemenangan kita sebagaisebgai generasi yang berpegang pada kalimah Ar-Rahman selama ini, bisa lenyap dan berkubur entah esok atau lusa, malah hanya dalam sekelip mata.

Entah bila persoalanku ini bisa terurai. Selagi QUDWAH HASANAHsudah tidak menjadi mahkota kebanggaan kita, selagi itulah taman bestari ini akan terus hilang identitinya, runtuh dan kian runtuh!!!

Kenapa hari ini TAQWA bukan lagi pakaian kita?
MALU bukan lagi hiasan dan ILMU bukan hasil kita?
Adakah semua ini sudah tidak cocok dengan naluri kita yang hidup dalam arus globalisasi?
Tidak akan kita sedar nilai-nilai yang ada di sini menepati nilai-nilai Islam. 

Ketahuilah, nilai-nilai Islam adalah nilai-nilai yang terus unggul untuk dipertahankan hingga ke akhir zaman biar sahabat mana pun zaman berubah.

Siapa lagi yang harus mengubah kemelut penghuni taman bestari yang sudah kurang mengenali identiti Islamnya lagi? Mampukah helaian bisu ini mengubah keadaan?

Jawapan bagi persoalan ini ada pada diri kita sendiri. Malulah pada Allah kerana sanggup mencalitkan najis ke taman kudus ini dengan mengasingkan diri dari etika Islam yang diperjuangkan. Sanggupkah kita menjadi golongan peruntuh itu?

Sedarlah ikhwan dan akhawat,

Generasi taman bestariadalah generasi pembentuk keperibadian Islam dalam masyarakat nanti. Masayarakat memerlukan sumbangan kita. Kalaulah generasi da'ie seperti kita turut lemas dan terumbang-ambingdengan kemelut nafsu dan syaitan sebagai penasihatnya, bagaimana kita mampu membina kecemerlangan sebuah masyarakat berperibadi Islam? Siapakah yang harus mereka contohi?

Kita tidak mahu masyarakat kita nanti, cemerlang akademik dan ekonominya sahaja namun kontang dari segi iman dan akhlak. Jika perkara begini terjadi, makin kaburlah impian kita untuk melihat intifadho umat islam kembali menerajui peradaban dunia dan agungnya kalimah LAILAHAILLALLAH di persada antarabangsa. 

Masakan tidak, jika asas pentarbiahan umat Islam serapuh ini, impian hanya tinggal mimpi...

Maaf andai kata-kataku mengguris hatimu yang suci sesuci embun pagi. Bukan itu niatku, tapi itulah yang termampu...

0 comments: