Sabtu, 9 Jun 2012

Cinta dan Couple.Ada bezakah?


Bulan Rejab sudah tiba.

Namun, bila lihat di media massa tiada peringatan-peringatan yang menandakan bulan Rejab sudah tiba.
Bulan berkasih-sayang dengan amalan dan Tuhan.
Bulan ingat memperingati.
Bulan ukhuwwah.


Agak terkilannya saya apabila melihat status-status di Facebook lebih kepada cinta kepada manusia bukan kepada Pencipta manusia. Kecewa kerana ditolak cinta.Lalai dan alpa dengan cinta dunia walhal Allah mengurniakan rasa cinta untuk mendamba redhaNya.


Cinta dan couple. Apa bezanya? Ada bezakah?


Boleh bercinta asalkan jangan bercouple.
Ramai yang tidak ketahui apa erti cinta dan couple yang sebenarnya.

Couple tak sama dengan Cinta.

Definisi cinta saya mudah. Apa itu cinta? Cinta adalah apabila kita hendak masuk syurga bersama-sama dengan orang yang kita kata pada dia Saya cintakan awak. Benda ni boleh apply dengan semua jenis orang. Kekasih kah, isteri kah, anak-anak kah, ibu-bapa kah, adik-beradik kah, sahabat handai, saudara-mara, jiran tetangga, dan sebagainya. Semua la pendek kata.

Jadi, kalau kita melakukan sesuatu yang mengeluarkan kita dari jalan ke syurga Allah SWT, itu tandanya telah hilang cinta kita kepada orang yang kita kata - saya cintakan awak.

Cinta, terkandung di dalamnya makna sayang dan kasih. Jadi saya tidak nampak seseorang yang melempar seseorang yang lain ke dalam api, atau menarik seseorang yang lain terjun ke gaung bersama dengannya itu, adalah seorang Pencinta, seorang Penyayang atau seorag Pengasih.

Jadi, kalau couple itu dilarang oleh Allah SWT, zina hati itu dilarang oleh Allah SWT, ikhtilat itu dilarang oleh Allah SWT, dan kosnya adalah kemurkaan Allah SWT, boleh mengheret ke neraka Allah SWT, apakah si pengajak kepada perlakuan itu, atau si pelaku kepada perlakuan itu, dinamakan saling kasih mengasihi, sayang menyayangi dan cinta mencintai?

Lempar ke dalam api Allah dikatakan sayang?kalau begitu lebih baik tidak bercouple kerana natijahnya api kemurkaan Allah.
Sanggupkah kita mencampakkan kekasih yang kita sayang ke dalam neraka Allah yang panas lagi mendahsyatkan?

Untuk muslimin dan muslimat sekalian, persiapkan diri sehebatnya dengan iman, ilmu dan jiwa untuk berkeluarga sebelum meniti perkahwinan.

Jika sudah siap, usah risau kerana jodoh pasti ada untuk anda.

Kata-kata ustazah Azizah:
Jadilah sehebat Saidatina Fatimah jika hendak dapatkan suami sehebat Saidina Ali.
Jangan nampak ending hubungan kita dengan pasangan kita hanya di gerbang perkahwinan.

Ada dunia yang luas, penuh cabaran dan dugaan, menanti anda selepas gerbang perkahwinan itu.

Yang bercouple, apakah anda berfikir?

Apakah yang beza orang bercinta dengan orang yang bercouple?

Bezanya, satu pihak berfikir perkara-perkara yang saya sebut di atas ini, dan berusaha mati-matian menyiapkan dirinya. Satu pihak lagi, berfikir nak seronok, nak happy-happy aja, dan tak fikir pun selepas itu apa yang akan mereka hadapi.

"Kami couple sebab cinta la "

Cinta mereka murahan kerana mereka tidak mengikut syariat yang ditetapkan Allah.

Andai mereka sayang-menyayangi, masakan mereka hendak berhentikan cinta mereka hanya sekadarnya?
Cinta menembus syurga, mestilah usahanya perlu menggegar jiwa.

Wahai muslimin dan muslimat yang diredhai Allah,
Islam itu tinggi dan tiada yang lebih tinggi drpdnya. Kalau yang bercouple sedar benda ni,hentikan couple anda dan cari makna cinta sejati.
Cintai Allah dahulu,RasulNya,Al-Quran, ibu bapa, jihad sebelum cintakan kekasih. Utamakan cinta yang utama.

Kalau betul-betul nak bercouple, couple lepas kahwin. Barulah bahagia!

Kalau kamu benar-benar ber cinta la kan, takkan la nak teruskan sesuatu yang merosakkan pasangan yang kamu kata kamu cinta tu? Ya la, lempar pasangan pada kemurkaan Allah, pada neraka Allah.

Kamu kata kamu cinta ? Jadi kalau benar kamu cinta , takkan la tak boleh stop sekejap couple tu dan bergerak memperbaiki diri, perbetulkan kembali matlamat, fahami kembali cinta, kemudian kahwin, dan sambung cople kamu semula.

Yang bercouple, apakah yang anda fi kir? Senangnya, kalau anda baca artikel saya ini, saya nak anda fi kir kembali melihat diri anda sendiri. Apa masa hadapan yang anda mahu? Keluarga yang macam mana hendak anda bina? Anak-anak nanti anda hendak didik dengan apa?

Ketahuilah, seseorang yang tidak mempunyai apa-apa, tidak akan boleh memberikan apa-apa.

Saya sentiasa kata pada diri saya, cinta itu mahal, suci, bersih. Jadi, takkan saya nak nodai dengan perkara-perkara yang mengotorkannya (kemurkaan Allah)? Di situ sahaja kita sudah boleh buat garisan membezakan cinta dan couple.

Couple ni, nak pegang-pegang tangan, nak sembang dekat-dekat, nak jiwang lebih-lebih, nak romantik tak boleh blah, lepas kahwin la. Nak bercinta sebelum kahwin(tak ada duit nak kahwin, belajar tak habis, mak ayah tak bagi kahwin lagi), buat la gaya bercinta sebelum kahwin ya. Dah ambil jalan susah, kena guna cara susah juga la.

Senang cerita, kalau nak senang, dua sahaja solusinya: Kahwin, tak payah bercinta.

Jadi, tak ada masalah ya kalau bercinta tanpa couple. Masih cinta. Bersih pula.

Siapa kata couple=cinta?

Boleh tukar defi nisi tu.




Ubahlah diri ke arah yang lebih baik!


0 comments: